Werven via sociale media

Hoe sociale media gebruiken bij aanwerving

Facebook. Instagram. Twitter. Snapchat. LinkedIn. Met zo veel verschillende socialmediaplatforms, kan het moeilijk zijn om te weten welke te gebruiken voor werving. Het goede nieuws is dat ze allemaal kunnen worden gebruikt om toptalent te vinden – je moet alleen weten hoe je ze op de juiste manier kunt inzetten. Lees verder voor meer informatie over het gebruik van sociale media bij werving en selectie.

Facebook

Met meer dan 2 miljard maandelijks actieve gebruikers is Facebook een geweldige plek om potentiële rekruten te vinden. De sleutel tot het gebruik van Facebook voor werving is om een bedrijfspagina aan te maken en daar regelmatig vacatures op te plaatsen. U moet ook relevante inhoud delen die potentiële kandidaten interessant zouden kunnen vinden, zoals artikelen over uw branche, bedrijfsnieuws, enz. Zorg er ten slotte voor dat u snel reageert op vragen of opmerkingen op uw pagina – u wilt de indruk wekken dat u ontvankelijk en attent bent. Een alternatief is om via advertenties te gaan werven.

Instagram

Hoewel Instagram meestal niet wordt beschouwd als een rekruteringstool, kan het heel effectief zijn – vooral als je je richt op millennials. De sleutel is om creatieve inhoud te posten die de aandacht van je doelgroep trekt. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar grafisch ontwerpers, deel dan enkele voorbeelden van hun werk op je Instagram-pagina, samen met een link naar je carrièrepagina. U kunt ook gerichte advertenties op Instagram draaien en relevante hashtags gebruiken om nog meer potentiële kandidaten te bereiken. Ook de latent werkzoekende zal tijdens het scrollen overtuigd kunnen worden door een advertentie die inzage geeft in de cultuur bij uw bedrijf.

LinkedIn

LinkedIn is een geweldig platform voor het bereiken van passieve kandidaten – degenen die niet actief op zoek zijn naar nieuwe vacatures, maar er misschien wel voor openstaan. Naast het plaatsen van vacatures op uw bedrijfspagina, kunt u ook de InMail-functie van LinkedIn gebruiken om rechtstreeks contact op te nemen met potentiële kandidaten. Zorg ervoor dat je bericht persoonlijk is en leg uit waarom je denkt dat ze goed bij de functie passen. U kunt ook lid worden van relevante LinkedIn-groepen en deelnemen aan discussies om uw bedrijfsnaam bekend te maken en relaties op te bouwen met potentiële kandidaten.

Conclusie

Sociale media zijn een krachtig rekruteringsinstrument – als u weet hoe u het correct moet gebruiken. Door sterk aanwezig te zijn op platforms als Facebook, Instagram en LinkedIn kunt u honderden of zelfs duizenden potentiële kandidaten bereiken die anders misschien niet van uw openstaande vacatures zouden horen. Dus waar wacht u nog op? Begin vandaag nog met het inzetten van sociale media bij uw wervingsinspanningen.

Geschreven door Sander Veldman. ’22

Deel dit artikel:

🏆 Eerste worden bij solliciteren?

Download nu onze krachtige sollicitatietips